Nefit vergoeding vervangen brander!

 

 

Voor welke klanten geldt deze vervangingsactie?

Voor al uw klanten met een toestel uit de Nefit Topline-serie van 25 kW en 30 kW welke vóór 1-1-2010 geproduceerd is en waarvan de originele ‘’versie 1’’-brander nog niet vervangen is.

Welke toestellen zijn betrokken?

Nefit TopLine toestellen van 25 kW en 30 kW, geproduceerd in de periode 2006 tot en met 2009.

Serienummer start met Artikelnummer Toesteltype
321 52786 TopLine Compact HRC 25 CW4
322 52795 TopLine HR 25
323 52787 TopLine AquaPower HRC 25 CW4
324 52797 TopLine AquaPower HRC 25 CW5
325 52800 TopLine AquaPower Plus HRC 25 CW6
330 52796 TopLine HR 30
331 52784 TopLine Compact HRC 30 CW5
332 52798 TopLine AquaPower HRC 30 CW5
333 52801 TopLine AquaPower Plus HRC 30 CW6

Hoe kan ik zien wat het bouwjaar is?

Bovenop het toestel zit een typeplaatsticker. Hierop is het toesteltype te zien en het serienummer met daarin het jaar van productie.

Moet ik alle adressen in mijn bestand met een Topline-toestel van vóór 2010 nu bezoeken?

Nee, u kunt de brander vervangen tijdens de eerstvolgende reguliere onderhoudsbeurt (uiterlijk eind 2018) of bij een storingsbezoek. Uiteraard alleen als de brander nog niet vervangen is door de nieuwe brander.

Hoe zie ik of de brander al vervangen is?

1. De oude brander - branderkap zonder bevestigingsnokken (moet worden vervangen)

2. De aangepaste brander - branderkap met 3 platte bevestigingsnokken en aangepaste branderklemmen (deze is oké en hoeft niet vervangen te worden)

3. De nieuwe brander - branderkap met 3 gebogen bevestigingsnokken en aangepaste branderklemmen (deze is oké en hoeft niet vervangen te worden)

TopLine branders oud - aangepast - nieuw (vlnr)

Hoe weet ik of de branderklemmen goed gesloten zijn?

Het is mogelijk dat gebruikers u verzoeken om te controleren of de klemmen van de brander goed gesloten zijn. Hoe u kunt controleren of de klemmen bij de oude brander goed zijn gesloten, ziet u in bijgaande video.

Wat moet ik precies doen als de brander moet worden vervangen?

  1. Bestel de nieuwe branderset bij uw groothandel.
  2. Vervang de oude brander tijdens de eerstvolgende reguliere onderhoudsbeurt of tijdens een storingsbezoek, uiterlijk eind 2018.
  3. Ga naar www.toplinecredit.nl.
  4. Vul het retourformulier in en verstuur het.
  5. Binnen 10 dagen ontvangt u van Nefit een creditnota.

Hoe vervang ik de oude brander?

Tijdens regulier onderhoud inspecteert u altijd de brander, die hiervoor geopend moet worden. U plaatst in dit geval niet de oude, maar een nieuwe brander terug.

Bekijk de video ‘TopLine brandervervanging tijdens onderhoud’ (13:30 min - 743MB)Bekijk de video ‘TopLine brandervervanging algemeen’ (7:38 min - 425MB)

 

Wat krijg ik vergoed van Nefit voor het vervangen van de brander?

Nefit vergoedt de brutoprijs van de nieuwe branderset á € 80,-. Daarnaast ontvangt u tot en met 31 oktober 2017 een extra vergoeding van € 25,- per vervangen brander. Tot en met 31 oktober ontvangt u dus een totale bruto vergoeding van € 105,- ex BTW. Daarna geldt de reguliere vergoeding van € 80,- ex BTW. Om de vergoeding te claimen, vult u het online retourformulier in op www.toplinecredit.nl

Hoe bestel ik de nieuwe branderset (8738901094)?

U kunt de nieuwe brander bij uw eigen groothandel bestellen. De nieuwe branderset bevat de onderdelen, plaatsingsinstructie, retourformulier en een “burner-OK” sticker. Deze sticker kunt na vervanging naast het typeplaat van het toestel plakken. Wegens de sterk toegenomen vraag is er een tekort aan brandersets. Wij stellen alles in het werk om uw groothandel zo spoedig mogelijk te bevoorraden.

Ik heb al eerder een andere brander geplaatst. Wat is het verschil met dit nieuwe artikel?

Voordat deze actie begon had deze set artikelnummer: 8718600616. Mocht u deze set de afgelopen jaren bij uw klanten hebben geplaatst dan hoeft u bij deze klanten niets meer te doen. Het verschil met de set van nu is alleen de sticker en het retourformulier.

Er zijn verschillende branders in omloop, welke kan ik gebruiken?

Er zijn drie verschillende brandersets (artikelnummers) met een geïntegreerde pakking. Dit zijn de sets met de artikelnummers:

8738901094 (actueel)

8718600616

8718600198

Alle drie mogen worden geplaatst ter vervanging van de originele brander met de losse pakking. Het verschil tussen de set met artikelnummer 8718600616 en de nieuwe set met nummer 8738901094 is dat in het laatste geval een retourformulier en een sticker ‘Burner OK’ zijn toegevoegd.

Ik heb al geruime tijd geleden branders besteld, maar nog altijd niets of niet voldoende ontvangen. Hoe kan dit?

Na de berichtgeving in de media is de vraag naar branders veel sterker toegenomen dan wij hadden voorzien. Sindsdien kunnen er niet voldoende branders worden geproduceerd om aan de vraag te voldoen en is er een leverachterstand. Hierdoor kan het zijn dat uw groothandel geen branders beschikbaar heeft.

Waarom voert Nefit de productie van de branders niet sneller op?

De TopLine branderset bestaat uit verschillende onderdelen die door maar liefst 27 verschillende leveranciers voor Nefit worden geproduceerd. De Japanse toeleverancier van het belangrijkste onderdeel, de brandersteen, kan op dit moment niet aan de sterk toegenomen vraag voldoen. De keramische stenen worden gebakken in ovens waarvan de productiecapaciteit al maximaal wordt benut.

Nefit heeft de volgende maatregelen genomen:

  1. Vanaf januari 2017 worden de branderstenen rechtstreeks ingevlogen vanuit Japan om tijd te besparen.
  2. In mei 2017 is in Japan de speciaal voor Nefit opgezette extra productielijn voor branderstenen operationeel, waardoor vanaf eind mei de productie zal zijn verdubbeld.
  3. Per 1 mei wordt bij Nefit zelf de productie van nieuwe TopLine 25/30/45 kW toestellen opgeschort, zodat alle ingevlogen branderstenen direct beschikbaar zijn voor de vervangingsactie.

Wanneer zijn er weer voldoende branders beschikbaar?

Een concrete datum kunnen we op dit moment helaas nog niet geven. De productie wordt verdubbeld en met alle andere genomen maatregelen zullen we vanaf eind mei de ontstane leverachterstand zo snel mogelijk inlopen. Het zal naar verwachting nog enkele maanden duren voordat de achterstand is weggewerkt. Wij raden aan om de berichtgeving van Nefit hierover te blijven volgen. Wij zullen de informatie op deze pagina bijwerken zodra er meer duidelijkheid is over de beschikbaarheid van de branders.

Hoe leg ik mijn klant uit waarom ik de brander van zijn toestel nog niet kan vervangen?

Door de berichtgeving in de media zijn ineens duizenden extra branders nodig. Nefit is hiervoor afhankelijk van veel verschillende toeleveranciers. De Japanse toeleverancier van het belangrijkste onderdeel, de brandersteen, kan op dit moment niet aan de sterk toegenomen vraag voldoen. De keramische stenen worden gebakken in ovens waarvan de productiecapaciteit al maximaal wordt benut. Een andere leverancier die op korte termijn kan bijspringen is er niet. Speciaal voor Nefit heeft de leverancier de afgelopen tijd een compleet nieuwe productielijn ingericht waardoor de capaciteit vanaf eind mei zal zijn verdubbeld. Daarna moet de leverachterstand worden ingelopen, wat enkele maanden duurt. 

Voor een verklaring kunt uw klanten verwijzen naar consumentenwebsite van Nefit. Hier leggen wij uit dat er een tekort is aan brander, waardoor dit komt en waardoor we dit niet op korte termijn op kunnen lossen. U kunt uw klant doorverwijzen naar: www.nefit.nl/waarschuwing

Meer informatie voor installateurs over de achtergronden en een alternatief vind u op deze pagina.

Mijn klant wil niet wachten tot er een brander voor hem is. Wat kan ik voor hem doen?

De vervangingsactie is er, gericht op vervanging tijdens regulier onderhoud. Dit kan tot eind 2018, zoals afgestemd met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. Gezien het tekort aan branders biedt Nefit als alternatief de mogelijkheid van een hoge inruilkorting op een nieuw Nefit-toestel naar keuze (HR-toestel of warmtepomp). Afhankelijk van het type en de leeftijd van het oude toestel is dit ca. € 500,- tot € 650,-. Installateurs ontvangen begin mei alle informatie over dit alternatief.

In de instructie staat dat ik het toestel na vervanging van de brander op dichtheid moet controleren. Wat als ik constateer dat deze niet dicht is?

Mocht het toestel ondanks de nieuwe brander niet dicht zijn dan kunt u dit melden bij Nefit. Indien nodig zullen wij zorgdragen voor vervanging van de warmtewisselaar onder de reguliere garantievoorwaarden (15 jaar op materiaal en de eerste 5 jaar inclusief voorrij- en arbeidskosten). 

Als de klant in plaats van reparatie liever een nieuw toestel wil, kunt u een inruilkorting aanbieden (zie elders op deze pagina).

De vervanging geldt voor toestellen van 2006 – 2009. Welke maatregelen heeft Nefit vanaf 2009 genomen?

Hieronder een overzicht welke maatregelen wij hebben genomen sinds 2009:

  • Brief aan installateur omtrent brandervervanging TopLine 45kW toestellen (februari 2009) - veiligheidswaarschuwing over het belang van het juist vastzetten van de branderklemmen, ook voor de 25 en 30kW
  • Nefit Technisch Bulletin (nr. 30 - maart 2009) - veiligheidswaarschuwing over het belang van het juist vastzetten van de branderklemmen
  • Installatiehandleiding over het juist vastzetten van de branderklemmen
  • Waarschuwingssticker op de cv-toestellen over het correct vastzetten van de branderklemmen
  • Installatiehandleiding over het iedere 4 jaar preventief vervangen van de gas-luchtverdeelplaat
  • Spare part aangepast
  • Aanpassing van het design van het branderdeksel zodat hij over de zijwanden valt en tevens een borging (splitpen) heeft over de branderklem

Sinds 2010 is ca. eenderde van alle betroffen branders vervangen. Voor Nefit en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit aanleiding om alle installateurs en gebruikers aan te schrijven met het verzoek de brander bij het eerstvolgende reguliere onderhoud te vervangen, dus uiterlijk eind 2018.

Installatiehandleiding over het juist vastzetten van de branderklemmen

Installatiehandleiding over het iedere 4 jaar preventief vervangen van de gas-luchtverdeelplaat

Waarschuwing sticker op de cv-toestellen over het correct vastzetten van de branderklemmen

Het branderdeksel van de nieuwe brander valt over de zijwanden valt en is voorzien van een splitpen over de branderklem

Waar kan ik me melden als ik nog vragen heb?

Heeft u nog vragen, neem dan contact op met uw accountmanager of met de Nefit/Bosch Supportline, bereikbaar onder nummer 0570-602206 (kies: Voorlichting).